09-12-2020

Fjernvarmeværker opruster med driftssupport på biomasseanlæg

Flere danske fjernvarmeværker vælger at tilkøbe driftssupport på biomasseanlæg. Hos Linka Group, der yder teknisk support 24-7, oplever man en stigning i salget af servicekoncepter i forhold til sidste år. Performance evaluering og sikring af budgetter på de danske værker er vigtigere nu end nogensinde før.

Manglende vedligehold på landets biomasseanlæg kan give fjernvarmeværkerne alvorlige driftsproblemer og uventede udgifter. Det ved man hos Ølgod Fjernvarme, der efter en turbulent tid med mangelfuld driftssupport, nu har sikret den fremtidige drift.

I 2006 investerede Ølgod Fjernvarme i et biomasseanlæg men valgte dengang ikke at oprette en serviceaftale hos leverandøren Weiss. I stedet købte man driftssupport hos en anden serviceleverandør. Det viste sig at være en dårlig beslutning. Anlægget fik efter noget tid driftsproblemer og i 2017 måtte Ølgod Fjernvarme derfor søge råd hos Weiss, der er en del af Linka Group, og som havde forestået i den tekniske support i perioden lige efter anlæggets installation.

Strategiske reservedele

”Der var en del fejl som Weiss skulle rette op på efter den anden serviceleverandør. Det er helt afgørende at biomasseanlæggene vedligeholdes rigtigt og det kræver særlig know how og teknisk kompetence. Vi indgik derfor en aftale om fast driftssupport og levering af strategiske reservedele, så vi kan sikre at anlægget i Ølgod fremadrettet får den nødvendige tekniske support - et koncept vi oplever markant øget interesse omkring”, lyder det fra Kenneth Iversen, CEO i Weiss, der yder teknisk support under Linka Group.

Nu får Ølgod Fjernvarme hvert år en servicerapport fra Weiss, der danner overblik over udført service og anlæggets tilstand. Servicetelefonen har åben hele døgnet, året rundt og den tekniske support af anlægget er funderet på et bredt kompetencefelt, fordi Weiss kender alle elementer i anlægget som er etableret af søsterselskabet Linka Energy.

At teknisk driftssupport har afgørende betydning for et biomasseanlægs drift og en kontrolleret driftsøkonomi er ikke nogen overraskelse hos Linka Group, der står for etablering af biomasseanlæggene i hele verden.

”Da det er et af vores koncernselskaber, der har leveret anlægget, kan Weiss nemt og hurtigt identificere alle komponenter og yde den nødvendige tekniske rådgivning. Netop synergier mellem etablering, drift og vedligehold af biomasseanlæggene er grunden til at vi har samlet selskaberne Linka Energy, Jernforsen og Weiss i samme koncern. Dermed kan vi sikre en 360 graders totalløsning, der ikke alene sikrer valg at det rigtige anlæg men også fremtidssikrer driften og giver fuld økonomisk kontrol til varmeværkerne”, fortæller Thomas Gaardbo, CEO Linka Group.

Weiss, der forestår driftssupport og servicering af biomasseanlæggene fra Linka Group har et stort reservedels- og komponentlager i Lem og Hadsund, hvorfra de leverer reservedele på dag-til-dag basis.